CT Scan

Written by Atishoo86 7 comments Posted in: , ,

dtg negara org, tggal di negara org, blajar di negara org nieh, mmg byk n mcm2 pengalaman yg dilalui...
suma org ada pengalaman msg2, yg menarik, gembira, cdeyh, perit, dsb.

semuanya dugaan dr-Nya...
bg saya suma itu ialah dugaan, baik yg ups, n downs. (note: setiap org mmpunyai pendpt yg berbeza)


utk perkara2 gembira, ada dua tafsiran samada ianya ganjaran mahupun dugaan...
kdg2 rs gembira sgt, mcm suma mende dah ada, semuanya baik2 belaka, bukan?
bg saya, saya prefer menganggap ini sbg dugaan, sebab bila kita dlm keadaan begini senang utk kita hanyut dan alpa kerana merasakan suma menda n kebahagiaan telah kita miliki.

utk perkara yg sebaliknya pula, juga ada dua tafsiran samada ianya balasan mahupun dugaan...
utk kes ini, saya lbih suka menganggap ianya adalah kedua2nya.
iya, mgkin balasan terhadap dosa saya yg 'bergelen2' itu , dan pd waktu yg sama ianya juga adlh dugaanNya utk melihat bgmana kita menghadapi ini...

hurm... termembebel pulak, bukan apa blog ni dah jd tmpat meluah perasaan pulak... saya akui mmg tidak menarik utk dibaca org ramai, tp ckpla utk saya menulis apa yg sy rasa dan apa yg buat saya gembira! haha. agak selfish ya?


✰ ✰ ✰ ✰ ✰ ✰ ✰ ✰ ✰

okla sy mulakan citer sy utk kali nieh...

Jumaat lalu ialah hari yg mencabar buat saya, menahan sakit setelah seminggu, akhirnya makin menjadi2 khamis mlm jumaat tuh.
sakit prot, stlh melihat2 symptom2 nya saya cuak takut2 batu karang @ gallstones.
nak jln pon saket semcm, so dgn rs cdeyh n hampa kerana jadual harian serta jadual lab saya terganggu, sy terpaksa jgak pergi ke hosp.
yala, watever it is, 体力が一番大事、体力がなかったら、勉強とかもできないよね~ (kesihatan perlu diutamakan, kalo x ape pon x jln)

kerana melalui pengalaman lalu, sy yg x mengambil kesah sgt hal kesihatan nieh, last2 memakan diri jgak. so, skrg, apa2 skalipun sy dah jd sgt alert.

so, xpela, dipendekkan cerita, mcm2 la test kne wat, tp sy nak citer pasal satu nieh. sy kene wat ct scan! OMG OMG.
bukan apa slalu tgk kat tv jer, and prasaan bila tgk kat tv tuh slalunya cam "kesiannya dkt pesakit2 tuh...", tetiba sendri kena.

amat berdebar dok bilik luas cmtuh, ditinggalkan seorg diri dgn doc n nurse monitoring dr dlm blk khas n bg arahan through mic ajer, plus mesin tuh dok gerak2!
ms di pertghan proses tuh tetiba tgk chy laser kat skrin tuh makin laju, then mesin tuh pon bunyinya makin kuat, bunyi mcm mesin dryer baju ok! saya pon dimasukkan dlm mesin tuh, time tuh saya terpikir, apela dorg nak wat ngan aku nieh? i feel like the machine is gonna turn me into an AVATAR! hoho.

kemuncak nya is bile dorg injek masuk ubat utk enhancement, maksudnya ubat tuh meng'clear'kan lagi rupa2 organ2 n cacing2 kerawit dlm perut saya dalam hasil scan nanti.
sblm tuh sy kne sign surat yg mengatakan sy phm dgn risiko2 n kebrgkalian apabila di injek ubat nieh nnti.-->manala x cuak kan? yg plg best sebaik di injek ubat tuh, badan akan rasa panas sgt wat seketika... wah3...

so, xpela... tuh jela sy nak kongsi, result saya? hurm... biarlah rahsia. (^^)



siyes saya cuak, x tipu!

a bit on ct scan:
CT or CAT scans are special x-ray tests that produce cross-sectional images of the body using x-rays and a computer. These images allow the radiologist , a medical doctor who specializes in images of the body, to look at the inside of the body just as you would look at the inside of a loaf of bread by slicing it. This type of special x-ray, in a sense, takes "pictures" of slices of the body so doctors can look right at the area of interest. CT scans are frequently used to evaluate the brain, neck, spine, chest, abdomen, pelvis, and sinuses.

7 comments:

  1. Shima

    huuu..kshima pun takut klau ct scan. gedabak semacam jaa. Kshima sakit mata..teruk merah gila mata. Nk tido pun susah. Ni 1st time kshima kena. huhu..

    February 8, 2010 at 10:51 AM
  2. udda

    wah..aku tgk biase bnde nie kat tv je..
    mesti cuak kan tym masuk dlm tue...
    papepun..odaijini..jaga kesihatan diri..

    February 8, 2010 at 12:34 PM
  3. Liyana Safra Zaabar

    odaijini aisha, will always pray for ur health! kesian slalu sakit :(

    February 8, 2010 at 1:00 PM
  4. Atishoo86

    kak shima: tuhla, ckp ngan cik smlm, cik ada habaq... kesiannyaa!! harap2 cpt elok, seingt isha saket mata wpon xpyh msuk ct scan, tp seksa gila!! get well soon k cma!!

    February 8, 2010 at 2:27 PM
  5. Atishoo86

    udda: cuak sgt3! aku dahla xsuka tmpat yg ala2 tertutup... bleyhla tpk takut mesin tuh meletup!! haha

    yana: thank u dear... xper... sakit penghapus dosa kecil, hrp2nya... aminnn...

    February 8, 2010 at 3:39 PM
  6. zinnia-lyana

    u, mcm scary je mesin tu. take car, jaga kesihatan elok2.

    February 8, 2010 at 7:18 PM
  7. Ahmad Amzar

    yup,setuju dgn part pertama blog anda

    February 8, 2010 at 9:16 PM

Welcome to Atishoo's Blog!! Thanks for dropping by!! (^.^)