masa bdak2 lagi kreatif

Written by Atishoo86 2 comments Posted in:

pk2 balik masa zaman kanak2 dulu, otak mcm lg kreatif and bijak dr skrg nieh.

yala kan, time tuh otak still fresh, dgn sel2 otak yg aktif, x dirosakkan oleh 'junk food', dsb. hehe
bdak2 naive, kdg2 kiter yg dewasa pon x terpikir apa yg dorg pikir.
saya pon rs gakla dulu cam lg kreatif dr skrg.

ada satu citer nieh, akak n mama citer blk kat saya, saya x igt pon.
kan masa darjah satu ader kene isi borang cite2, hobi, sumer tuh kan... igt tak?
alaa, yg macam nih...

NAMA: ..................................
UMUR: ..........
TARIKH LAHIR: .....................
.
.
.
saya reti jer isi sumer tuh, part cita2 pon xder masalah, cuma saya prob biler smpai part nieh.

JANTINA: L/P

yg mana satu nieh, saya pikir...
jadi saya pon tnyerla kakak saya, dia kata " P lahh!! ". (akak tua 6thn dr saya mesti dier bengang time tuh adik dier tnyer soklan bodo! haha)
then akak saya ckp, saya bwk borang tuh pegi dapur sambil nangis2 kat mama (mama kat dapur time tuh), mama pon tnyalah "awat nieh??"
saya pon ckpla, "akak soh bulat tang (bhgian) 'P'!!" sambil tunjuk borang tuh.
mama ckp, "laaa, btoila tuh!! pasaipa nak menangis??"
saya jwb, " nanti kawan2 isha ingat isha PONDAN!!"

haha
biler pk2 balik logik jgak kan? skrg x terpikir la plak. kreatif sungguh zmn kanak2! hehe

then ada 1 cerita lagi, nieh diceritakan seorg cikgu tadika kat uk.
kat sana dorg memang galakkan budak2 hafal alamat rumah. ms tadika lagi, 1st thing psl safety yg dorg ajar is to memorize their own address.
so, after dah suruh bdak2 nieh hafal, cikgu tadika nihpon test lah sorg2 anak murid dier... sume ok...
tetibe sampai kat bdak bernama John nieh, dier x igt alamat penuh rumah dier... dier just igt nama jln, and nama tempat tinggal dier jer, iaitu Baynes Street.
no rumah dier xigt.
then cikgu dier tegurlah, "mana boleh mcmtuh!! bahaya tau!! in case kalau rumah awak terbakar, awak call bomba nanti mcmana dorang nak tau rumah awak??"
John pon menjwb dgn selambanya, "ohh, xper cikgu. nanti saya telefon bomba saya suruhla dorg dtg Baynes Street, and look for the house that's on fire, that is my house!!" haha.
maka dgn jwpannya, terdiam la cikgu tadika nih...
mmg logik pon jwpn John kan?

pemikiran budak2 nih mmg lg hebat dr org2 dewasa kan? adults kebykan live on fact, sbb sume menda kebykan kiter blajar from buku. so, mcm dah tau. bdak2 plak baru nak mengenal dunia, they explore things on their own.
tuh yg satg kluar soalan kreatif2 mcm, "dinosaur pegi mana?" lah, "why kucing kaki 4, tp ayam kaki 2?"lah, dll.

mcmana tuh? haa nnti nak kne interbiu mama n abah nih on how did they handle dis situation. hehe

apala agaknya soalan2 yg bakal anak2 buah saya ajukan kat auntie su dorg nieh nanti??
nak bg jawapan standard jerlah, "tanya mama/ibu!!" haha

2 comments:

  1. ~thirasaufee~

    kak aisha..
    sumpah saya ge;ak gile part pondan tu hahaha

    June 11, 2010 at 11:09 PM
  2. Atishoo86

    hahaha~ skrg xpk aper pon kan...

    June 18, 2010 at 2:30 AM

Welcome to Atishoo's Blog!! Thanks for dropping by!! (^.^)